ІНШОМОВНА ГАЛУЗЬ
ІНОЗЕМНА МОВА
Пояснювальна записка
Мета
початкової загальної середньої освіти
Головна
мета навчання іноземної мови у початковій школі полягає у формуванні в учнів
комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і
соціокультурним досвідом, узгодженим з віковими можливостями молодших школярів.
Початковий
етап навчання іноземної мови у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі
надзвичайно важливий, оскільки в цей період закладаються психолінгвістичні
основи іншомовної комунікативної компетенції, необхідні та достатні для
подальшого її розвитку й удосконалення. Тут відбувається становлення засад для
формування іншомовних фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних
навичок, а також умінь сприймати на слух, говорити, читати й писати у межах
визначених програмою результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Зміст
навчання іноземної мови у початковій школі добирається відповідно до
психо-фізіологічних особливостей учнів молодшого шкільного віку.
У
початковій школі важливо зацікавити учнів вивченням іноземної мови, викликати в
них позитивне ставлення до предмета, вмотивувати необхідність володіння
іноземною мовою як засобом міжкультурного спілкування.
Завдання
іноземних мов у реалізації мети початкової загальної середньої освіти
Зміст
навчання забезпечується єдністю предметного, процесуального та
емоційно-ціннісного компонентів і створюється на засадах оволодіння іноземною
мовою у контексті міжкультурної парадигми, що передбачає навчання мови народу,
який нею спілкується, та ознайомлення з його культурою. Такий підхід зумовлює
формування готовності до міжкультурної
комунікації у межах типових сфер, тем і ситуацій спілкування, визначених
навчальною програмою. На кінець 2-го класу учні досягають рівня Pre А1, а на кінець 4-го класу – рівня А1. Ці рівні
характеризують результати навчальних досягнень у кожному виді мовленнєвої
діяльності та узгоджуються із Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної
освіти: вивчення, викладання, оцінювання.
Завдання
полягає у формуванні вмінь:
·
розуміти
на слух зміст автентичних текстів;
·
читати
і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння
змісту;
·
здійснювати
спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань;
·
адекватно
використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних
предметів;
·
використовувати
у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних
засобів;
·
критично
оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб;
·
висловлювати
свої думки, почуття та ставлення;
·
ефективно
взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного
спілкування.
Функції
іноземних мов у реалізації мети початкової загальної середньої освіти
У
процесі навчання іншомовного спілкування комплексно реалізуються освітня,
виховна і розвивальна функції.
·
усвідомлення
учнями значення іноземної мови для життя у мультилінгвальному та
полікультурному світовому просторі;
·
оволодіння
знаннями про культуру, історію, реалії та традиції країн виучуваної мови;
·
залучення
учнів до діалогу культур (рідної та іншомовної);
·
розуміння власних
індивідуальних особливостей як психофізіологічних засад для оволодіння
іноземною мовою;
·
формування
вміння використовувати в разі потреби різноманітні стратегії для задоволення
власних іншомовних комунікативних намірів (працювати з підручником, словником,
довідковою літературою, мультимедійними засобами тощо).
Виховна функція сприяє:
·
формуванню
в учнів позитивного ставлення до іноземної мови як засобу спілкування, поваги
до народу, носія цієї мови, толерантного ставлення до його культури, звичаїв і
способу життя;
·
розвитку
культури спілкування, прийнятої в сучасному цивілізованому суспільстві;
·
емоційно-ціннісному
ставленню до всього, що нас оточує;
·
розумінню
важливості оволодіння іноземною мовою і потреби користуватися нею як засобом
спілкування.
Розвивальна функція сприяє розвитку в
учнів:
·
мовних,
інтелектуальних і пізнавальних здібностей;
·
готовності
брати участь в іншомовному спілкуванні;
·
потребу
подальшого самовдосконалення у сфері використання іноземної мови;
·
здатності
переносити знання й уміння у нову ситуацію шляхом виконання проблемно-пошукової
діяльності.
Компетентнісний потенціал галузі
«Іноземні мови» у початковій школі
Провідним
засобом реалізації вказаної мети є компетентнісний підхід до організації
навчання у загальноосвітній школі на основі ключових компетентностей як
результату навчання.
Ключові компетентності
|
Компоненти
|
|
1
|
Спілкування державною (і рідною у разі
відмінності) мовами
|
Уміння:
·
використовувати українознавчий компонент в усіх
видах мовленєвої діяльності;
·
засобами іноземної мови популяризувати Україну,
українську мову, культуру, традиції.
Ставлення:
·
гордість за Україну, її мову та культуру;
·
розуміння потреби популяризувати Україну у світі
засобами іноземних мов;
·
готовність до міжкультурного діалогу.
|
2
|
Спілкування іноземними мовами
|
Реалізується через предметні
компетентності.
|
3
|
Математична компетентність
|
Уміння:
·
розв’язувати комунікативні та навчальні проблеми,
застосовуючи логіко-математичний інтелект.
Ставлення:
·
готовність до пошуку різноманітних способів
розв’язання комунікативних і навчальних проблем.
|
4
|
Основні
компетентності у природничих науках і технологіях
|
Уміння:
·
описувати іноземною мовою природні явища,
аналізувати та оцінювати їх роль у життєдіяльності людини.
Ставлення:
·
інтерес до природи та почуття відповідальності за
її збереження.
|
5
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння:
·
вивчати іноземну мову з використанням спеціальних програмних
засобів, ігор, соціальних мереж;
·
створювати інформаційні об’єкти іноземними мовами;
·
спілкуватися іноземною мовою з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій;
·
застосовувати ІКТ відповідно до поставлених
завдань.
Ставлення:
·
готовність дотримуватись мережевого етикету.
|
6
|
Уміння вчитися упродовж життя
|
Уміння:
·
самостійно працювати з підручником, шукати нову
інформацію з різних джерел та критично оцінювати її;
·
організовувати свій час і навчальний простір;
·
оцінювати власні навчальні досягнення.
Ставлення:
·
впевненість у спілкуванні іноземною мовою;
·
подолання власних мовних бар’єрів;
·
наполегливість;
·
внутрішня мотивація та впевненість в успіху.
|
7
|
Ініціативність і підприємливість
|
Уміння:
·
ініціювати усну, писемну, зокрема онлайн взаємодію
іноземною мовою для розв’язання конкретної життєвої ситуації.
Ставлення:
·
дотримання етичної поведінки під час розв’язання
життєвих ситуацій;
·
комунікабельність та ініціативність;
·
креативність.
|
8
|
Соціальна та громадянська
компетентності
|
Уміння:
·
формулювати власну позицію;
·
співпрацювати з іншими на результат, спілкуючись
іноземною мовою.
Ставлення:
·
толерантність у спілкуванні з іншими.
|
9
|
Обізнаність та самовираження у сфері
культури
|
Уміння:
·
висловлювати іноземною мовою власні почуття,
переживання і судження.
Ставлення:
·
усвідомлення цінності культури для людини і
суспільства;
·
повага до багатства і розмаїття культур.
|
10
|
Екологічна грамотність і здорове життя
|
Уміння:
·
пропагувати здоровий спосіб життя засобами
іноземної мови.
Ставлення:
·
сприймання природи як цілісної системи;
·
готовність обговорювати питання, пов’язані із
збереженням навколишнього середовища;
·
відповідальне ставлення до власного здоров’я та
безпеки.
|
Інтегровані змістові лінії та орієнтовні способи їх
реалізації у початковій школі
Змістова лінія «Екологічна безпека та
сталий розвиток» спрямована на формування основ соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості,
готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку
суспільства.
Засобами іноземних мов
учнів орієнтують на:
·
сприймання природи як
цілісної системи;
·
взаємозв’язок людини й
навколишнього середовища;
·
готовність обговорювати
питання, пов’язані із збереженням навколишнього середовища;
Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» сприяє
формуванню основ відповідального ставлення до громади і суспільства.
Засобами іноземних мов
учнів орієнтують на уміння:
·
усвідомлення дитиною
власних прав і обов’язків;
·
формування толерантного
ставлення до інших;
·
уміння співпрацювати та
приймати спільні рішення.
Реалізація змістової лінії «Здоров'я і
безпека» сприяє формуванню безпечного життєвого середовища та основ здорового
способу життя.
Засобами іноземних мов
учнів орієнтують на:
·
розуміння правил
безпечної поведінки;
·
усвідомлення впливу
шкідливих звичок на здоров’я людини;
·
дотримання здорового способу життя.
Змістова лінія «Підприємливість та
фінансова грамотність» спрямована на розуміння практичних аспектів
фінансових питань.
Засобами іноземних мов
учнів орієнтують на:
·
усвідомлення власних фінансових потреб;
·
продукування ідей та їх реалізацію;
·
уміння визначати пріоритети та планувати дії.
Змістова лінія
|
||||
Екологічна
безпека та сталий розвиток
|
Громадянська
відповідальність
|
Здоров'я і
безпека
|
Підприємливість
та фінансова грамотність
|
|
Я, моя родина і друзі
|
Розуміє важливість допомоги батькам та
розповідає про свої обов’язки.
|
Виявляє відповідальне ставлення до
власного здоров’я.
|
Виявляє ініціативу та відповідальність
у плануванні робочого дня.
|
|
Оцінює власні вчинки та вчинки інших
людей.
|
||||
Вибудовує товариські стосунки з
оточуючими людьми.
|
||||
Відпочинок і дозвілля
|
Розуміє необхідність приведення в
порядок місця відпочинку.
|
Враховує думку товаришів при виборі
того чи іншого виду відпочинку.
|
Розуміє базові правила безпечної
поведінки.
|
|
Природа та навколишнє середовище
|
Цінує та бережливо ставиться до
природи.
|
Висловлюється про важливість допомоги
тваринам та збереження природи.
|
||
Людина
|
Розуміє наслідки нераціональних дій
людини на навколишнє середовище.
|
Виявляє толерантне ставлення до людей.
|
Розпізнає позитивні та негативні
чинники, що впливають на здоров'я людини.
|
|
Розуміє важливість дотримання правил
гігієни, рухового режиму та фізичного навантаження.
|
||||
Помешкання
|
Розуміє необхідність дотримання
чистоти та порядку у власному помешканні.
|
|||
Харчування
|
Розрізняє здорову та шкідливу їжу.
|
Складає просте меню з корисних
продуктів.
|
||
Раціонально розподіляє кошти під час
покупки.
|
||||
Подорож
|
Виявляє ціннісне ставлення до природи
під час подорожі.
|
Обирає безпечний шлях пересування.
|
Обирає оптимальний вид транспорту.
|
|
Свята й традиції
|
Розуміє необхідність планування
покупок на святкування у межах бюджету.
|
|||
Школа та шкільне життя
|
Використовує модель поведінки, яка не
суперечить правилам шкільного життя.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар